Wyposażenie przedszkola to jedno z największych wyzwań dla pedagogów, nauczycieli, opiekunów czy w końcu dyrektorów placówek. To chyba jedyne miejsce na ziemi, w którym zabawek i pomocy edukacyjnych nigdy nie jest za dużo, a wykorzystywanie każdej z nich w trakcie zajęć i zabaw z dziećmi nigdy nie wychodzi na złe. Oprócz podstawowych elementów wyposażenia przedszkola takich jak tablice i mazaki, kolorowe zabawki czy zwyczajne siedziska i leżanki, warto pomyśleć także o bardziej sprecyzowanych pomocach terapeutycznych i edukacyjnych oraz ciekawym i wielofunkcyjnym wyposażeniu sali przedszkolnej. Co powinno znaleźć się w dobrym przedszkolu?
Nietypowe siedziska
Dzieci w wieku przedszkolnym spędzają mnóstwo czasu bawiąc się na podłodze, dlaczego więc nie wykorzystać tego naturalnego instynktu i wprowadzić w niego odrobiny zabawy i edukacji? Coraz większą popularnością cieszą się dziś wszelkiego rodzaju pufy i klocki do siedzenia ozdobione literami, cyframi, buźkami symbolizującymi emocje czy obrazkami stanowiącymi część puzzli. Zintegrowanie tradycyjnego siedziska z elementami edukacyjnymi sprawia, że dzieci chętnie przebywają w tego typu kącikach i samodzielnie podejmują zabawę połączoną z rozwojem różnych cech osobowości czy poszczególnych umiejętności.
Klocki piankowe i wszelkiego rodzaju kształtki pełnią tu dokładnie tę samą funkcję – dzieciaki chętnie tworzą z nich konstrukcje, angażując do zabawy całą grupę i tym samym rozwijając swoje umiejętności pracy zespołowej. Jednocześnie elementy tego typu można wykorzystywać podczas ćwiczeń gimnastycznych, rehabilitacji czy w ramach siedzisk podczas konkretnych, zorganizowanych zajęć.
W kategorii siedzisk nie można zapomnieć też o wszelkiego rodzaju tunelach sensorycznych, gruszkach rehabilitacyjnych czy różnego rodzaju poduchach w kształcie zwierząt. Tak atrakcyjne wyposażenie sali przedszkolnej gwarantuje dobre samopoczucie dzieci i zachęca maluchy do uczestnictwa w zajęciach bez większych oporów i sprzeciwów.
Gry edukacyjne
Kolejną kategorią niezbędnego wyposażenia przedszkola są niewątpliwie gry edukacyjne. Choć oczywiście każdy nauczyciel rozumie konieczność posiadania różnorodnych pomocy dydaktycznych i korzysta z nich chętnie podczas codziennych zajęć z dziećmi, wprowadzenie gier które z pozoru nie wiążą się z nauką i rozwojem sprawia, że nawet najbardziej oporne dzieci podejmują próbę nauki konkretnych zagadnień czy sprawności.
Doskonałym przykładem są tu wszelkiego rodzaju puzzle, pozwalające ćwiczyć zdolności manualne, koordynację wzrokowo-ruchową, a także wplatające w zabawę wątek edukacyjny. W sklepie Liger znaleźliśmy puzzle „Błękitna planeta” przedstawiające najciekawsze elementy planety ziemi takie jak kontynenty, państwa, zwierzęta czy roślinność obecną na danych obszarach. Zabawa ta przyda się oczywiście w pracy ze starszymi dziećmi, jednak znalezienie jej wariantów dla młodszych również nie powinno stanowić większego problemu.
Obok puzzli warto postawić także na gry integrujące dzieci jako grupę, wykorzystujące na przykład chustę animacyjną. Tego typu akcesoria pozwalają na uczenie dzieci istoty pracy zespołowej, a jednocześnie wprowadzają do zabawy elementy nauki – kolorowe chusty mogą służyć jako pomoc do nauki kolorów, słownictwa czy języka obcego!
Tablice edukacyjne
Na koniec warto wspomnieć o wszelkiego rodzaju tablicach edukacyjnych, niezwykle przydatnych podczas codziennej pracy z dziećmi. Istotne są tu zarówno tablice sensoryczne, wspomagające pracę nad integracją sensoryczną dzieci, jak i te skupiające się na rozwoju intelektualnym maluchów. Dobrym przykładem zastosowania tablicy edukacyjnej jest popularne drzewko emocji, czyli tablica przedstawiająca poszczególne emocje i nastroje dzieci. Drzewko jest wsparciem zarówno podczas nauki słownictwa związanego z emocjami, jak i w ramach kształtowania codziennych nawyków odnośnie dzielenia się swoimi emocjami czy rozbudowywania więzi pomiędzy rówieśnikami.
Tablica „Mój dzień w przedszkolu” to kolejny dobry przykład kreatywnego i praktycznego wykorzystania tablicy jako wszechstronnej pomocy terapeutyczno-edukacyjnej w przedszkolu. Dzięki opisanym na tablicy czynnościom dnia codziennego dziecka, tablica może zostać wykorzystana jako pomoc w trakcie nauki poszczególnych pór dnia, nazw czynności, zależności czasowych, czy rytmicznej organizacji czasu. Jednocześnie tablica wyposażona została w elementy dźwiękowe, które mogą zostać wykorzystane podczas organizowania dnia przedszkolnego i nakierowywania dzieci na następujące po sobie czynności. Dzieci uczą się w ten sposób nie tylko organizacji, ale też zyskują swoistą pewność sytuacji – wiedząc, co nastąpi później nie czują niepokoju związanego z całodniowym pobytem w przedszkolu.