Ile trzeba czekać na wymianę licznika na dwukierunkowy?

Kiedy instalujemy panele fotowoltaiczne, posiadają one licznik jednokierunkowy.

Jednak w Polsce istnieje obowiązek jego wymiany na dwukierunkowy, aby móc nie tylko wiedzieć ile energii zostało wytworzone, ale również ile można sprzedać do elektrowni. Kiedy licznik dwukierunkowy musi zostać zainstalowany i kto ponosi za to odpowiedzialność?

Czym jest licznik dwukierunkowy?

Licznik jednokierunkowy jest urządzeniem wbudowanym w prawie każdy klasyczny system elektroniczny, który działa w obrębie gospodarstwa domowego. Ma on za zadanie sczytać dane dotyczące poboru prądu. Na podstawie tych informacji ustala się wielkość faktury w konkretnym okresie rozliczeniowym.

Licznik dwukierunkowy natomiast działa obustronnie, czyli rejestruje dane na polu pobierania, lecz także oddawania wytworzonego prądu do sieci zbiorczej. Te liczniki są stosowane przede wszystkim w układach pomiarowo-rozliczeniowych, gdzie jest podłączona mała instalacja lub mikroinstalacja.

Dlaczego licznik dwukierunkowy jest stosowany przy fotowoltaice?

Z powyższej definicji wiadomo, że licznik dwukierunkowy monitoruje, ile energii gospodarstwo domowe zużywa, a ile oddaje do elektrowni. Ma to duże znaczenie dla branży fotowoltaicznej, ponieważ każdy klient może nagromadzoną energię z paneli sprzedać i dodatkowo na niej zarobić.

Jednak, aby to zrobić, to zarówno inwestor, jak i elektrownia muszą mieć przejrzyste dane na temat ilości wytworzonej energii oraz tego, ile prądu ostatecznie można sprzedać. Gdyby tego licznika nie było, dane mogłyby odbiegać od rzeczywistości i pojawić się sprzeczne informacje.

Wymiana licznika – wszystko, co musisz wiedzieć

Obowiązkiem wymiany licznika jednokierunkowego na dwukierunkowy zostaje obarczony Operator Systemu Dystrybucyjnego. Każdą mikroinstalację fotowoltaiczną trzeba zgłosić do operatora za pośrednictwem specjalnie wypełnionego formularza zgłoszeniowego. Wymiana licznika albo odblokowanie w istniejącym liczniku opcję oddawania nagromadzonej energii do sieci, musi nastąpić w okresie 30 dni od momentu zgłoszenia danej fotowoltaiki do działania.

Zazwyczaj doświadczeni specjaliści od fotowoltaiki zgłaszają wymianę licznika w chwili podjęcia pierwszych działań mających na celu założenie paneli. Dzięki temu nie ma okresu, kiedy klient z działającą fotowoltaiką nie może jej sprzedawać do elektrowni. 

Pod względem teoretycznym istnieje możliwość uruchomienia instalacji fotowoltaicznej i pozostawienia jej z pracującym licznikiem jednokierunkowym, ponieważ instalacja powinna działać prawidłowo, jeśli wszystkie nastawy i parametry zostały odpowiednio zrobione.

Jednak problem pojawia się w sytuacji, kiedy użytkownik bezpośrednio nie pobiera tego prądu lub wyprodukowana przez panele energia przepływa do sieci. Warto również wziąć pod uwagę fakt, że w polskim prawie jest zabronione korzystanie z licznika wyłącznie jednokierunkowego, ponieważ każde urządzenie prądotwórcze musi zostać zgłoszone do dystrybutora energii.

Dodatkowo licznik energii pozostający w funkcji jednokierunkowej zliczy także impulsy energii przepływającej w kierunku sieci. Przez co istnieje ryzyko, że pomimo instalacji paneli, klient nadal będzie płacił za prąd, który przepłynął z fotowoltaiki do elektrowni.

Zgodnie z przyjętymi normami prawnymi, dopóki licznik dwukierunkowy nie zostanie wymieniony, nie wolno korzystać z fotowoltaiki i powinna ona pozostawać wyłączona. Koszt wymiany licznika oraz przyłącza mikroinstalacji do sieci ogólnej w pełni pokrywa Operator Systemu Dystrybucyjnego. Dla prosumenta ten proces jest bezpłatny. 

fotowoltaiczna firma

Jak wybrać odpowiednią firmę fotowoltaiczną?

Decydując się na założenie paneli fotowoltaicznych, warto tę kwestię powierzyć profesjonalistom, którzy kompleksowo przeprowadzą usługę na najwyższym poziomie. Wybierając danego przedsiębiorcę, wato zwrócić uwagę na:

jakość produktu – panele powinny zostać wykonane z podwójnego szkła zamiast plastiku, a także posiadać grafenową powłokę.

kompleksowa usługa i indywidualna wycena – firma powinna przeprowadzić audyt danego gospodarstwa, by móc sprawdzić warunki i dostosować ofertę do potrzeb klienta.

serwis i gwarancja – warto, by serwis był bezpłatny, a gwarancja jak najdłuższa.

własne ekipy montażowe,

pomoc w załatwianiu formalności – przede wszystkim w załatwieniu dotacji i obniżeniu kosztów całej instalacji.

Licznik dwukierunkowy gwarantuje przejrzystość danych w kwestii wygenerowanego prądu przez panele, zużycie energii przez gospodarstwo domowe oraz sprzedaż nadgormadzonej energii elektrowni. Wymiana licznika i koszty z nim związane stoją po stronie Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Warto zainteresować się fotowoltaiką w Nysie, gdyż tam znajdują się najlepsi specjaliści.