3 powody do otworzenia sklepów pop-up

Firmy chcące otworzyć sklepy typu pop-up, kierują się wieloma przyczynami. Pierwsza z nich to bez wątpienia marketing i PR. Wiele sklepów tymczasowych to własciwie dzieła sztuki wnętrzarskiej. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi, pokazanie kreatywności firmy oraz rozpromowanie marki. Jeden z najlepszych pomysłów sklepu typu pop-up został wybudowany w centrum Warszawy w grudniu 2010 roku. Był to sklep Zuo Corp, postawiony w kontenerze w pobliżu kafejki Między Nami. Na zewnątrz sklep przypominał wielki, czarny sześcian, wewnątrz był wypełniony lustrami, światłami i ubraniami, co łatwo zapadało w pamięć klientów.

pop-up-store-w-kopenhadze
Źródło: flickr.com

Przykładów pop-up-ów świetnych PR-owo jest naprawdę wiele. Prada otworzyła w Paryżu na okres dwóch miesięcy ogromny, dwupiętrowy pop-up, który wyglądem przypominał most Mirabeau. Stworzenie tymczasowego sklepu skutecznie utrwala się w świadomości klientów. Sam fakt, że sklep istnieje tylko tu i teraz, może przyciągnąć uwagę i przekonać do odwiedzenia. Wiele sklepów typu pop-up warto sprawdzić z czystej ciekawości. New Look postanowił to zrobić, konstruując tymczasowy sklep z plażą przy warszawskim Pasażu Wiecha. Wizerunkowo zadziałała również marka H&M otwierając tymczasowy sklep w Warszawie, który również udzielał się charytatywnie.

Inną przyczyną otwierania pop-up-ów jest potrzeba sprawdzania rynku. Sklepy tymczasowe dają świetną możliwość sprawdzenia pomysłu nowej marki, nowego produktu, nowego pomysłu, nowej lokalizacji i tak dalej. Na przykład marka Hermes otworzyła tymczasowy „jedwabny bar” w kontenerze umieszczonym w Causeway Bay w centrum Hongkongu. Sportowa marka Fruit of the Loom p-przekonała biuro projektowe Barber and Osgerby’s do zaprojektowania dwóch pop-up-ów w celu promocji nowej marki o nazwie Seek No Further.

W zeszłym roku otworzono w Londynie pop-up o nazwie Stylish, można tam było znaleźć odzież, kapelusze, buty, biżuterię, meble europejskich, na ogół polskich projektantów oraz sztukę światową. Stylish dał możliwość zaprezentowania produktów polskich projektów na brytyjskim rynku, sprawdzenia nowych pomysłów na sklep oraz przetestowania, z którymi osobami i markami pracuje się najlepiej. Pop-up-y mogą być otwierane sezonowo, przykładowo w związku z okresem świątecznym, z okazji walentynek, z powodu festiwalu muzycznego, w kurorcie letnim itd. W londyńskim Somerset House w okresie tygodnia mody lokowany jest pop-up z modą prosto od projektantów.

W okresie Bożego Narodzenia w tym samym Somerset House można zobaczyć tymczasowe sklepy z oryginalnymi, na ogół ręcznie robionymi produktami. Jak widać znaczenie pop-upów wzrasta, ponieważ praktyka pokazała, że są praktyczne, opłacalne i ciekawe dla klienta. Nie musisz być właścicielem wielkiej marki, aby zainteresować się tą formą sprzedaży. Jeżeli myślisz o otworzeniu sklepu, pop-up jest idealnym sposobem na sprawdzenie popytu na dany produkt. Potrzebujesz stosunkowo niskiej ilości pieniędzy, za to najbardziej znacząca jest tu kreatywność i wola.